TAFRIH VA SARGARMI

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 28019
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1


چند کار برای عمری مفید

ترک مصرف نوشیدنی های گازدار

نخوردن سویا

بررسی مداوم حساب های بانکی(به دلیل استرس و نگرانی)پس بیخیال باشید

مصرف نکردن دخانیات

کمتر کار کردن

سرگرمی و تفریح

بر خلاف عقیده مردم شاید بازی های کامپیوتری برای ما ضرر داشته باشد ولی در واقع بازی هایی که تمرکز و دقت در ان ها باید به کار برده شود برای چشم خوب است و عمر چشم را میتوتند اقزایش دهد(البته به اندازه)

خوردن 4 فنجان قهوه و یا 8 لیوان شیر

گرفتن افتاب به اندازه

3 لیوان اب تمشک در روز(ولی اگر مشکلی ندارد 1 گیلاس شراب بهتر است)(به علت انتی اکسیدان زیاد)

مصرف ماهی

مصرف زغال اخته

مصرف اسپرین 1میلی گرم در روز

 

نويسنده: EZIO تاريخ: دو شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

هویج

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که این اعتقاد را دارد که موادی غذایی مانند هویج برای بینایی و چشم ما مفیدند

ولی اگر این فکر را میکنید کاملا در اشتباهید میدانید چرا؟

در واقع در قدیم بر روی هویج ازمایشاتی انجام شد و کسی که این ازمایش را انجام داد اشتباهی کرد میدانید ان اشتباه چه بود؟

او میزان ماده های مفید برای چشم را به دست اورد ولی در  ان اشتباهی کرد

ان این بود که جای اعشار ان را اشتباه گذاشت

یعنی 1.52 را 15.2 گذاشت و تاحالا خیلی از مردم را گول زده است

در واقع با خوردن هویج فقط پوست ما زردتر میشود نه بیشتر

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

به استرس لبخند بزنید

تأثیر روان شناختی فشارهای روانی معاصر در زندگی افراد در جوامع سنتی، مورد توجه نظریه پردازان و روان شناسان قرار گرفته است. در برخی از این مطالعات، ارتباط بسیار بالایی بین فشارهای روانی و بیماری مشاهده شده و در برخی دیگر، این همبستگی ها در عین معنادار بودن، چندان قوی نبوده است.
به عبارت دیگر، افرادی هستند که با وجود قرار گرفتن در شرایط پر فشار، بیمار نمی شوند. حال سؤال اینجاست که آیا افرادی که در شرایط پراسترس، سالم می مانند، ساختار ژنتیکی و جسمانی قوی تری دارند؟ آیا از درآمد و تحصیلات بیش تری برخوردارند؟ آیا شخصیت متمایزی دارند و درک و تفسیر و مقابله آنان با فشارهای روانی، متفاوت است؟
برخی افراد، بهتر از دیگران می توانند با این عوامل محرک و تنش زا مقابله کنند در حالی که بسیاری دیگر، به طور کامل، مستعد آسیب پذیری هستند و دچار مشکلاتی مانند افسردگی، انزواطلبی و عدم توان مقابله با فشارهای روانی می شوند.
وجود استرس در محیط زندگی، امری اجتناب ناپذیر و حتی برای رشد روانی، ضروری است اما آن چه باعث بروز بیماری می شود، ناتوانی در مقابله با درجات غیرعادی و بسیار شدید استرس می باشد که به صورت واکنش های فیزیولوژیکی و روانی بروز می کند.
● نقش مغز در ایجاد استرس
در شرایط استرس، به مغز فرمان می رسد تا بدن را آماده مقابله با محیط استرس زا کند. فرمان از مغز، به غده فوق کلیه می رسد و هورمون کورتیزول (هورمونی که باعث سازش بدن در برابر فشار روانی می شود)، رها شده و وارد خون می گردد.
در برخی از مطالعات، ارتباط بسیار بالایی بین فشارهای روانی و بیماری مشاهده شده و در برخی دیگر، این همبستگی ها در عین معنادار بودن، چندان قوی نبوده است.
اگر فرد مدتی طولانی در محیط پر فشار و استرس زا قرار داشته باشد، چون به فرمان مغز، «کورتیزول» بیش تری وارد خون می شود، در نتیجه فشارخون بالا می رود. هم چنین برای انرژی بیشتر، «کورتیزول»، پروتئین و چربی را به قند تبدیل می کند، بنابراین قندخون نیز بالا می رود. زمانی که پروتئین بدن کم شود، قدرت دفاعی بدن در برابر میکروب ها، عفونت ها و ویروس ها کاهش یافته و فرد، آسیب پذیر می گردد بنابراین فرد بسیار سریع به بیماری های متعددی دچار می شود.
● شرایط استرس زا کدام اند؟
رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج، فوت یکی از اعضای خانواده، تغییر محل سکونت و... می تواند ایجاد فشار روانی و استرس نماید. اگر میزان این فشارها از حد توانایی فرد بالاتر رود، می تواند بهداشت روانی فرد را به مخاطره انداخته و حتی باعث بیماری های جسمانی شود.
قابل ذکر است که هر موقعیتی می تواند براساس ارزش یابی خود شخص، یک آزمایش سخت یا موقعیت طلایی باشد. "لازاروس " معتقد است: " استرس با محرک یکسان و به یک میزان، می تواند در اشخاص مختلف، ضایعات متفاوتی را ایجاد کند و مناطق آسیب پذیر را هدف قرار دهد ."
استرس یا فشار روانی، ممکن است از ناکامی های نرسیدن به هدف و تعارض ناشی شود و یا ممکن است مربوط به رویدادهای مختلف یا رفتار به شیوه های خاصی باشد که از داخل یا خارج، بر فرد تحمیل می شود. این فشارها، شخص را مجبور می کند تا به عملکرد خود سرعت بخشد یا رفتار جهت یافته خود را به سوی هدف معینی تغییر دهد. این موقعیت ها، تدابیر سازشی فرد را مختل کرده و موجب فشار روانی مزمن می شود.
استرس مداوم و شدید، اثرات مخربی بر سلول ها و ساختار مغز و عملکرد آن دارد و باعث بیماری های مرتبط با مغز، مانند افسردگی می شود. هم چنین استرس می تواند هورمون " سروتونین " که یکی از هورمون های شادی بخش است و در کارخانه ی مغز ساخته می شود را کاهش دهد و علتی برای افسردگی فراهم کند. بنابراین برای درمان، باید از داروهای مؤثر بر هورمون های شادی بخش مغز و روش هایی که موجب افزایش تولید سلول های جدید مغز می شود، استفاده کرد.
برخی افراد، بهتر از دیگران می توانند با عوامل محرک و تنش زا مقابله کنند در حالی که بسیاری دیگر، به طور کامل، مستعد آسیب پذیری هستند .
● استرس مفید
استرس همیشه منفی نیست و در موارد زیادی، خوشایند و مفید می باشد زیرا اثربخشی دستگاه قلبی عروقی را افزایش می دهد. استرس مفید، مانند دستگاه تهویه برقی است که در صورت لزوم، برای تولید گرما یا سرما استفاده می شود. بنابراین استرس، فقط پاسخ به عامل زیان بخش نیست بلکه پاسخی است در مقابل هرگونه درخواست بدن که در معرض آن قرارمی گیرد.
در معرض استرس های طولانی مدت و سخت قرار گرفتن، منجر به بی قراری، آشفتگی، رفتارهای اعتیاد آور، پر تحرکی، جلوگیری از رشد تیروئید، فشارخون بالا، چاقی و... می شود.
● راه کارهای تبدیل استرس به یک فرآیند مفید
۱) داشتن رژیم غذایی سالم؛ (کم چربی با پروتئین بالا و قند کم (
۲) داشتن فعالیت فیزیکی؛ زیرا هر چه فعالیت فیزیکی کم تر باشد، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، بیش تر است.
۳) داشتن شخصیت خوش بین؛ زیرا اگر بدانیم زندگی و محیط اطراف مان، تحت کنترل خودمان است و می توانیم آن را به نفع خود تغییر دهیم، باعث می شود کارخانه داروسازی مغز، هورمون های شادی بخش مانند "آندورفین " را هر چه بیش تر ترشح کند.
۴) داشتن اعتماد به محیط اطراف و احساس امنیت؛ زیرا داشتن فرهنگ تهدیدکننده می تواند فرد را در معرض استرس و بیماری های جسمانی قرار دهد.
۵) استفاده از تکنیک های آرام بخش و ورزش های نرم؛ زیرا باعث می شود هورمون های شادی بخش بیش تری از دستگاه عصبی و غدد مربوطه، ترشح شود.
۶) شناسایی منبع استرس، نزدیک شدن به آن، تغییر دادن آن و برنامه ریزی مناسب
۷) ابداع یک راه کار مبارزه ای، برای نمونه کسب حمایت اجتماعی و عاطفی دیگران
۸) استفاده از کاهش دهنده های شیمیایی استرس مانند داروهای آرام بخش با تجویز پزشک
۹) روی آوردن به مذهب و آرامش درون

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

شاد بودن معجزه نمی خواهد

در دنیایی زندگی می‏کنیم که مملو از انسان‏های بد‏شانس، فقر، خشونت، استرس، رقابت و انواع گوناگونی از غصه و ناراحتی است. این مسائل محیط اطراف ما را در برگرفته‏اند. پس بدیهی است که بخشی از تفکر روزمره ما به این مسائل و مشکلات معطوف شود. اما عقیده پذیرفته شده بر این است که رهایی از این شرایط تنها در دست خود انسان‏هاست. در حقیقت این خود انسان‏ها هستند که هم می‏توانند خود را درگیر مشکلات غمبار زندگی کرده و در عین حال محیط شاد و با طراوتی برای خود ایجاد کنند.
تغییر نگرش
این نخستین گام و در عین حال مهمترین بخش از فرآیند شاد کردن محیط زندگی است. براساس این استراتژی فرد باید به این نتیجه برسد که از لحاظ روحی و روانی نیز باید خود را آماده پذیرفتن شرایط محیطی جدیدی کند. زمانی که شخص درگیر مسائل مختلف زندگی است و دوست دارد که پذیرای شادی و نشاط باشد، به نوعی درگیر «تغییر» خواهد شد پس آمادگی برای این تغییر شرایط بسیار مهم است. بنابراین پیش از به خواب رفتن، ذهن خود را برای فردایی تازه و گام برداشتن به سوی از بین بردن تک‏ تک موانع در این فرآیند آماده کنید. در این صورت فردا که از خواب برمی‏خیزید بسیار سبک‏تر و با روحیه‏تر خواهید بود.
مثبت اندیشی
یک لبخند بزرگ بزرگ...
یک لبخند بزرگ می‏تواند بهترین نشانه برای یک تفکر و روحیه شاد باشد. این کار نه تنها موجب می‏شود که احساس بهتری داشته باشید، بلکه آهنگ بهتر و شادی‏تر برای ادامه روز و انجام سایر فعالیت‏های روزمره ایجاد می‏کند. در حقیقت با همین تک لبخند بزرگ می‏توانید به زندگی خود آهنگ دلنشینی ببخشید. از آن گذشته با این کار توجه و علاقه شمار بیشتری از مردم را به سوی خود جلب می‏کنید، افرادی که خود عمدتاً درگیر مسائل زندگی هستند و به دنبال فرار از این شرایط سراغ افرادی نظیر شما را می‏گیرند.
مراقب تنبلی فکرتان باشید
این یک خواسته طبیعی برای هر انسانی است که می‏خواهد شادی را در زندگی تجربه کند. سعی کنید همیشه خود را تیررس دیدگان افراد زیادی ترسیم کنید که حالات و رفتار شما را به صورت لحظه به لحظه دنبال می‏کنند. همیشه از ذهنتان کار بکشید. حتی اگر فرد پیر و بازنشسته‏ای شده‏اید، خود را سرگرم کنید تا همواره بر شمار سلول‏های مغزی‏تان افزوده شود. شطرنج بازی کنید. از انجام بازی‏های ویدئویی لذت ببرید، جدول حل کنید و با فکر کردن و پیدا کردن پاسخی مناسب برای معماهای مختلف، شرایط را برای شاد شدن یا حفظ شادی در زندگی مهیا کنید.
پیش از به خواب رفتن، ذهن خود را برای فردایی تازه و گام برداشتن به سوی از بین بردن تک‏ تک موانع در این فرآیند آماده کنید. در این صورت فردا که از خواب برمی‏خیزید بسیار سبک‏تر و با روحیه‏تر خواهید بود.
نسبت به آنچه دارید شکر گذار باشید
همیشه به آینده و دستیابی به موقعیت‏های برتر در زندگی فکر کنید اما در عین حال از زمان حال و شرایط فعلی خود غافل نشوید. اینگونه با خود فکر کنید که در گذشته به داشتن شرایط فعلی خود غبطه می‏خورید و روزی دوست داشتید که به اینجا برسید. پس اکنون که این شرایط را به دست آورده‏اید، به نوعی در زندگی خود شاد هستید. پس نباید شکرگزاری را فراموش کنید. در این صورت است که از هم اکنون می‏توانید به فردایی بهتر و دستیابی به موقعیت‏های کاری و درآمدزایی مناسب‏تر فکر کنید.
... و امید به خوش شانس بودن را فراموش نکنید
حتی اگر در بدترین مخمصه‏ها نیز گیر کرده‏اید، اگر فردا باید بدهی سنگینی را پرداخت کنید اما پول کافی ندارید و اگر رویای بزرگی در ذهن دارید اما توانایی دستیابی به آن را ندارید، امیدتان را از دست ندهید. شانس برای آن دسته از افرادی بیشتر پیش می‏آید که امید خود را همواره حفظ می‏کنند.

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

10 واقعیت جالب درباره شخصیت

هر انسانی شخصیت خاص خودش را دارد. در واقع, این شخصیت ماست که ما را بدین گونه که هستیم در آورده است. شخصیت ما تقریباً بر تمام جنبه‌های زندگی ما اثر گذارست, از انتخاب هایی که برای زندگیمان می کنیم تا چگونگی تعامل با افراد خانواده و انتخاب دوست و همسر.اما چه عواملی بر شخصیت ما تأثیرگذارند؟ آیا می‌توانیم شخصیت مان را تغییر دهیم یا آن که ویژگی‌های کلّی شخصیتی در طول زندگی ثابت باقی می‌مانند؟
در زیر، یافته‌های پژوهشگران را در قالب 10 واقعیت جالب درباره شخصیت می‌خوانید.
ترتیب تولد می‌تواند بر روی شخصیت اثرگذار باشد
شما احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند بچه اول معمولا ریاست‌طلب یا مسئولیت‌پذیر می‌شود در حالی که بچه آخر فاقد حس مسئولیت و دمدمی‌مزاج است. آیا این تصاویر کلیشه‌ای و قالبی درست هستند؟
ده‌ها سال است که کتاب‌های عامیانه روان‌شناسی به موضوع تاثیرات ترتیب تولد بر روی شخصیت فرد می‌پردازند امّا تا همین اواخر شواهد محکمی برای این گفته‌ها وجود نداشت. چند مطالعه تجربی که اخیرا صورت گرفته نشان داده‌اند که چیزهایی از قبیل ترتیب تولد و اندازه خانواده، در واقع می‌توانند بر روی شخصیت اثر گذار باشند. حتی در یک مطالعه نشان داده شده که ترتیب تولّد می‌تواند بر روی انتخاب دوست و شریک عاطفی نیز اثر بگذارد. کسانی که بچه اول خانواده هستند تمایل بیشتری برای ارتباط برقرار کردن با کسانی که آن‌ها نیز بچه اول هستند نشان داده‌اند و این وضعیت برای بچه‌های وسط و بچه‌های آخر نیز صادق بوده است.
شخصیت تقریبا در طول زندگی پایدار و ثابت است
براساس مطالعات طولانی و مفصّلی که بر روی شخصیت صورت گرفته است، اغلب بخش‌های اصلی و مرکزی شخصیت در طول زندگی پایدار و ثابت می‌ماند. سه جنبه‌ای که با افزایش سن ما تغییر می‌کنند عبارتند از سطح اضطراب، رفتار دوستانه و اشتیاق به کسب تجربه‌های جدید.
براساس یافته‌های پل کاستا جونیور، پژوهشگر حوزه شخصیت، شاهدی وجود ندارد که شخصیت کلی ما با افزایش سن تغییر می‌کند. به گفته وی «چیزی که در طول زندگی تغییر می‌کند نقش و اولویت‌های ماست. مردم ممکن است فکر کنند که شخصیت‌شان با افزایش سن تغییر یافته است امّا این عادت‌ها، توان جسمی، وضعیت سلامتی، مسئولیت‌ها و شرایط آن‌هاست که تغییر کرده نه شخصیت پایه آن‌ها.»
ویژگی‌های شخصیتی با برخی بیماری‌ها ارتباط دارند
در گذشته، تعدادی از ویژگی‌های مختلف شخصیتی در برخی بیماری‌های خاص، دخیل در نظر گرفته می‌شد. برای نمونه، کینه‌ورزی و پرخاشگری غالبا با بیماری قلبی مرتبط در نظر گرفته می‌شدند. اشکال کار در اینجا بود که با وجودی که برخی مطالعات چنین ارتباطی را نشان می‌داد امّا برخی مطالعات دیگر گاهی اوقات نشانگر چنین ارتباطی نبود.
اخیراً پژوهشگران از یک روش آماری به نام فراتحلیل (meta-analysis) برای ارزیابی مجدّد پژوهش‌های قبلی در مورد ارتباط بین شخصیت و بیماری استفاده کرده‌اند. براین اساس، ارتباط بین ویژگی‌های شخصیت روان رنجور (نوروتیک) با پنج بیماری سردرد، آسم، التهاب مفاصل (آرتریت)، زخم دستگاه گوارش و بیماری قلبی کشف شد. این ارتباط پیش از این مشخص نشده بود.
براساس یک مطالعه دیگر، کمرویی ممکن است با طول عمر کوتاه‌تر ارتباط داشته باشد.
حیوانات دارای شخصیت‌های متفاوتی هستند
آیا هرگز به این فکر کرده‌اید که حیوان مورد علاقه شما دارای شخصیتی است که آن را به کلی یگانه و منحصر به فرد می‌سازد؟ پژوهشگرانی که بر روی حیوانات پژوهش می‌کنند دریافته‌اند که تمام حیوانات (از عنکبوت گرفته تا پرندگان تا فیل‌ها) دارای شخصیت خاص خود، به همراه ترجیحات، رفتارها و خصلت‌هایی هستند که در طول زندگیشان پایدار باقی می‌ماند.
با وجودی که انتقادات چندی بر این گونه پژوهش‌ها وجود دارد و آن‌ها را نوعی انسان‌انگاری یا نسبت دادن ویژگی‌های انسان به حیوانات می‌دانند امّا پژوهشگران شخصیت حیوانات توانسته‌اند الگوهای رفتاری سازگار و یکنواختی را شناسایی کنند که به طور تجربی قابل اندازه‌گیری و آزمایش می‌باشند.
پژوهش‌های جدید می‌گوید که پنج ویژگی اصلی و پایه‌ای شخصیتی وجود دارد
در گذشته، پژوهشگران بر سر این که چند ویژگی اصلی شخصیتی وجود دارد اختلاف نظر داشتند. پژوهشگران اولیه نظیر آلپورت 4000 ویژگی شخصیتی متفاوت را پیشنهاد می‌کردند، در حالی که پژوهشگران دیگری نظیر ریموند کاتل معتقد بودند که این تعداد برابر 16 است. امروزه، بسیاری از پژوهشگران شخصیت از «نظریه پنج عاملی شخصیت» پشتیبانی می‌کنند.
این نظریه، پنج بعد شخصیتی مختلف که تشکیل دهنده شخصیت انسان هستند را چنین توصیف می‌کنند:
1- برون‌گرایی
2- خوشایندی (مقبولیت)
3- وظیفه‌شناسی (وجدان)
4- تهییج‌پذیری
5- آزاد اندیشی
شخصیت بر اولویت‌های شخصی تأثیرگذار است
ممکن است از شنیدن این که شخصیت شما می‌تواند تأثیر کاملی بر اولویت‌های شخصی شما داشته باشد، زیاد تعجب نکنید امّا حتماً از فهمیدن این که میزان این تأثیر چقدر گسترده است، شگفت‌زده خواهید شد. شخصیت منحصر به فرد و یگانه شما، از انتخاب دوست گرفته تا علاقه‌مندی به یک نوع موسیقی خاص،تقریبا  بر هر انتخابی که در زندگی روزمره‌تان می‌کنید تأثیرگذار است.
برای مثال، با وجودی که شما ممکن است به خود ببالید که قبل از پشتیبانی از هر نامزدی در انتخابات، تمام جنبه‌های مختلف را به دقت در نظر می‌گیرید، امّا پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شخصیت شما نقش مهمی در اولویت‌های سیاسی دارد. براساس مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه تورنتو صورت گرفته است، افرادی که خود را محافظه‌کار می‌دانند از نظر یکی از ویژگی‌های شخصیتی به نام «نظم و ترتیب» از دیگران بالاترند، در حالی که کسانی که خود را لیبرال می‌دانند از نظر احساس یگانگی و همدلی بالاتر از دیگران قرار دارند.
پژوهشگران معتقدند که این نیازهای شخصیتی نهفته برای حفظ نظم و ترتیب یا بیان همدلی، می‌تواند تأثیری قوی بر اولویت‌های سیاسی فرد داشته باشد.
مردم می‌توانند براساس شرح حال (پروفایل) شما در فیس‌بوک، شخصیت‌تان را به طور دقیق مورد قضاوت قرار دهند
هنگامی که به هویت برخط (آن‌لاین) افراد فکر می‌کنید، ممکن است تصور کنید که اغلب مردم سعی می‌کنند که گونه ایده‌آلی از خودِ واقعی‌شان را نشان دهند. واقعیت این است که در دنیای برخط، افراد اطلاعاتی که می‌خواهند منتشر سازند را با دقت و وسواس بیشتری از حالت عادی انتخاب و گزینش می‌کنند. مثلاً شما بهترین و جذاب‌ترین عکس خودتان را برای ارسال انتخاب می‌کنید و یا می‌توانید هرگونه اظهارنظری را قبل از اعلام، ویرایش کنید و مورد تجدید نظر قرار دهید. با کمال تعجّب، یک مطالعه نشان می‌دهد که شرح‌حال‌های فیس‌بوک ابزار خیلی خوبی برای انتقال دادن شخصیت «واقعی» شما هستند.
در این مطالعه، پژوهشگران پرونده 236 دانشجوی آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان همچنین پرسشنامه‌ای را که برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی شامل برون‌گرایی، خوشایندی، وظیفه‌شناسی، تهییج‌پذیری و آزاداندیشی طراحی شده بود تکمیل کردند. سپس پژوهشگران، شخصیت شرکت‌کنندگان را براساس شرح‌حال برخط‌شان مورد ارزیابی قرار دادند و نتایج آن را با نتایجی که از پرسشنامه‌ها به دست آمده بود مقایسه کردند. پژوهشگران دریافتند که شخصیت افراد براساس شرح‌حال فیس‌بوک‌شان به طور دقیق قابل شناسایی بوده است.
عوامل متعددی می‌توانند در اختلالات شخصیت نقش داشته باشند
تخمین زده می‌شود که 10 تا 15 درصد افراد بالغ در آمریکا، نشانه‌هایی از حداقل یکی از اختلالات شخصیت را تجربه کرده باشند. پژوهشگران تعدادی از عواملی را که می‌توانند در بروز اختلالات مختلف شخصیت، نظیر اختلال روان‌رنجوری وسواسی و اختلال شخصیت مرزی نقش داشته باشند، شناسایی کرده‌اند.
این عوامل عبارتند از:
• عوامل ژنتیکی
• رابطه با همتایان
• حساسیت بال
ا • خشونت کلامی
• آسیب‌های دوران کودکی
ویژگی‌های اصلی شخصیت نادرند
گوردون آلپورت، روان‌شناس، «ویژگی‌های اصلی شخصیت» را ویژگی‌هایی توصیف کرده است که بر زندگی فرد سلطه دارند به حدّی که آن فرد غالباً با آن ویژگی شناخته می‌شود. البته این ویژگی‌ها نادرند. در بسیاری موارد، افراد آنقدر به خاطر آن ویژگی معروف می‌شوند که اسم واقعیشان مترادف آن نوع شخصیت می‌شود. برای نمونه، منشاء این اصطلاحات را در نظر بگیرید: فرویدی، ماکیاولی، دون‌ژوان و ....
امّا در مورد اغلب قریب به اتفاق مردم، شخصیت تشکیل شده است از ترکیبی از ویژگی‌های اصلی و ویژگی‌های ثانویه. ویژگی‌های اصلی آن‌هایی هستند که پایه‌های اصلی شخصیت را می‌سازند، در حالی که ویژگی‌های ثانویه به اولویت‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای وضعیتی ارتباط دارند.
حیوان خانگی شما می‌تواند اطلاعاتی از شخصیت شما را آشکار سازد
آیا خودتان را بیشتر طرفدار سگ می‌دانید یا گربه؟ براساس یک مطالعه، پاسخ شما به این پرسش می‌تواند اطلاعات مهمی درباره شخصیت شما را آشکار سازد.
در مطالعه‌ای که بر روی 4500 نفر صورت گرفته است، پژوهشگران از شرکت‌کنندگان پرسیده‌اند که خود را بیشتر دوستدار سگ می‌دانند یا گربه. این افراد همچنین پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده‌اند که به منظور ارزیابی و اندازه‌گیری ویژگی‌های اصلی شخصیت نظیر برون‌گرایی، خوشایندی، وظیفه‌شناسی، تهییج‌پذیری و آزاد اندیشی طراحی شده بود.
پژوهشگران دریافتند که کسانی که خود را دوستدار سگ معرفی کرده‌اند، بیشتر برون‌گرا و علاقه‌مند به خوشحال کردن دیگران هستند، در حالی که کسانی که خود را دوستدار گربه توصیف کرده‌اند، بیشتر درون‌گرا و محتاط می‌باشند.
به گفته سام گوسلینگ، روان‌شناس دانشگاه تگزاس، این نتایج می‌تواند تأثیر مهمی در حوزه «حیوان درمانی» داشته باشد. درمانگر پس از مشخص ساختن ویژگی‌های شخصیتی بیمار می‌تواند نگهداری حیواناتی که بیشتر با شخصیت او تطبیق دارند را توصیه نماید.

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

5 ماده غذایی برای بهبود احساسات

مردی شاد در حال خوردن سالاد
خیلی از مراجعه کنندگان به کلینیک های تغذیه به دنبال راه حلی برای بهبود افسردگی خود می باشند. واقعیت آن است که اگرچه مواد غذایی می توانند تاثیر مستقیم در حالات و رفتارهای شما داشته باشند، ولی فقط مواد غذایی خاصی نیستند که احساسات شما را بهبود می بخشند، بلکه ترکیب مواد غذایی با هم و نیز عادات غذایی سالم در بهبود حالات روحی شما موثر خواهد بود.
 
در ادامه به 5 گروه غذایی که باعث بهبود احساسات شما می شوند، اشاره شده است:
 
1- غذاهای غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک
ویتامین B12 و فولات به پیشگیری از اختلالات سیستم اعصاب مرکزی، اختلالات روانی و جنون کمک می کنند.
مطالعه ای که اخیرا بر روی مردان ژاپنی انجام گرفته نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای غنی از فولات با شیوع کمتر افسردگی ارتباط دارد. اسید فولیک اغلب در حبوبات و سبزیجات یافت می شود. ویتامین B12 اغلب در گوشت ها، ماهی و محصولات لبنی وجود دارد.
منابع غذایی اسید فولیک
از غذاهای غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* سالاد مرغ که از سینه مرغ بدون پوست و کاهو تهیه شده است.
* ماهی سالمون (آزاد دریایی) کبابی به همراه کلم بروکلی
* خوراک حاوی لوبیا و گوشت( گوشت قرمز کم چرب، گوشت مرغ)
* سالاد اسفناج با ماهی به ویژه سالمون
* استفاده از سفیده تخم مرغ یا اسفناج تفت داده شده و پنیر کم چرب به جای زرده تخم مرغ و یا به عنوان چاشنی در تهیه املت
میوه و سبزی
 
 2- میوه ها و سبزیجات
میوه و سبزیجات حاوی مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان ها هستند، لذا در بهبود سلامت و بالا بردن کیفیت زندگی شما سهم بسزایی دارند.
در یک بررسی، مشاهده شد که افزایش دو واحد میوه و سبزی در روز، احتمال سلامت عملکردهای اعضاء بدن را 11 درصد افزایش می دهد و افرادی که مقادیر بیشتری از میوه جات و سبزیجات را مصرف می نمایند، سلامت جسمی بهتری دارند.
علاوه بر این میوه جات و سبزیجات به دلیل داشتن فیبرهای غذایی و قندهای پیچیده و عدم نوسانات ناگهانی قند خون، در ایجاد حس مطلوب روانی موثرند.
 
3- غذاهای غنی از سلنیوم
سلنیوم یک ماده معدنی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن فعالیت می کند. اما مواد آنتی اکسیدانی چه نقشی را در ایجاد احساس بهتر و کاهش احساس نامطلوب بر عهده دارند؟
مطالعات اخیر پیشنهاد می کنند که در افراد مسن، استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در مغز باعث افسردگی خفیف تا متوسط می گردد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را می گیرند.
در یک برسی جدید، میزان افسردگی را در افراد مسنی که از مکمل سلنیوم ( 200 میکرو گرم در روز) و دارونما (مکمل بدون سلنیوم) استفاده کرده بودند، ارزیابی نمودند.
آجیل منبع سلنیوم
نتایج این بررسی نشان داد، افرادی که مکمل سلنیوم دریافت کرده بودند دارای سلنیوم بیشتری در جریان خون شان بودند و نشانه های افسردگی در آنها به طور واضحی کاهش پیدا کرد.
لذا سعی نمایید حداقل مقادیر مجاز توصیه شده برای سلنیوم را(55 میکروگرم در روز برای مردان و زنان) روزانه دریافت نمایید.
غلات سبوس دار، منبع عالی ای از سلنیوم هستند و با مصرف غلاتی مانند: جو، نان سبوس دار و برنج قهوه ای، می توانید به راحتی 70 میکروگرم سلنیوم را در روز دریافت نمایید. سایر مواد غذایی غنی از سلنیوم عبارتند از: لوبیا و حبوبات، گوشت های عاری از چربی (مثلا گوشت قرمز بدو چربی و یا مرغ بدون پوست)، شیر و لبنیات کم چرب، آجیل و دانه های خوراکی، غذاهای دریایی و ماهی.
ماهی آزاد
4- ماهی
چندین مطالعه جدید نشان می دهد که اگر زنان و مردان، مقادیر فراوانی ماهی به خصوص ماهی های چرب مثل ماهی آزاد دریا که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، را مصرف نمایند، کمتر در معرض افسردگی قرار دارند.
به نظر می رسد که امگا 3 موجود در ماهی، اثرات مثبتی را در بهبود برخی از نوسانات روحی مثل افسردگی پس از زایمان و ... بر عهده دارد. البته لازم به ذکر است که مواد غذایی حاوی امگا 3 ، به صورت فوری و آنی تاثیر نخواهند کرد.
5- ویتامین D
آیا می دانید که قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، حال شما را بهترمی کند؟ تابش نور خورشید، به ساخت و تنظیم ویتامین D در بدن تان کمک می کند. مطالعات اخیر نشان داده اند که تابش کم و ناکافی نور آفتاب به پوست، با افزایش بروز بیماری های روانی چهارگانه شامل سندرم پیش از قاعدگی(PMS)، اختلالات رفتاری فصلی، اختلالات روانی نامشخص و اختلال عمده افسردگی همراه می باشد.
ویتامین d
پژوهشگران چنین پیشنهاد می کنند که افراد با دریافت حداقل 1000 تا 1200 واحد ویتامین D در روز بهتر می توانند وضعیت روحی- روانی خود را کنترل کنند که البته این مقدار به میزان مشخصی بیشتر از مقادیر پیشنهاد شده (یعنی IU 200 برای بزرگسالان زیر 50 سال ، 400  IU برای بزرگسالان سنین 51 تا 70 سال و IU 600 برای افراد بالای 70 سال )می باشد.
غذاهای کمی هستند که به طور طبیعی حاوی ویتامین D باشند، با این حال، ما می توانیم ویتامین D را از منابع مختلفی مثل قرار گرفتن های کوتاه مدت در معرض تابش نور آفتاب، مکمل های ویتامین D و غذاها تامین کنیم.
منابع غذایی ویتامین D عبارتند از ماهی های چرب، جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ.
ولی منابع عمده ویتامین D در رژیم غذایی، غذاهای غنی شده می باشند، مانند: غلات صبحانه، نان ها، آبمیوه و شیر های غنی شده.

مردی شاد در حال خوردن سالاد
خیلی از مراجعه کنندگان به کلینیک های تغذیه به دنبال راه حلی برای بهبود افسردگی خود می باشند. واقعیت آن است که اگرچه مواد غذایی می توانند تاثیر مستقیم در حالات و رفتارهای شما داشته باشند، ولی فقط مواد غذایی خاصی نیستند که احساسات شما را بهبود می بخشند، بلکه ترکیب مواد غذایی با هم و نیز عادات غذایی سالم در بهبود حالات روحی شما موثر خواهد بود.
 
در ادامه به 5 گروه غذایی که باعث بهبود احساسات شما می شوند، اشاره شده است:
 
1- غذاهای غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک
ویتامین B12 و فولات به پیشگیری از اختلالات سیستم اعصاب مرکزی، اختلالات روانی و جنون کمک می کنند.
مطالعه ای که اخیرا بر روی مردان ژاپنی انجام گرفته نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای غنی از فولات با شیوع کمتر افسردگی ارتباط دارد. اسید فولیک اغلب در حبوبات و سبزیجات یافت می شود. ویتامین B12 اغلب در گوشت ها، ماهی و محصولات لبنی وجود دارد.
منابع غذایی اسید فولیک
از غذاهای غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* سالاد مرغ که از سینه مرغ بدون پوست و کاهو تهیه شده است.
* ماهی سالمون (آزاد دریایی) کبابی به همراه کلم بروکلی
* خوراک حاوی لوبیا و گوشت( گوشت قرمز کم چرب، گوشت مرغ)
* سالاد اسفناج با ماهی به ویژه سالمون
* استفاده از سفیده تخم مرغ یا اسفناج تفت داده شده و پنیر کم چرب به جای زرده تخم مرغ و یا به عنوان چاشنی در تهیه املت
میوه و سبزی
 
 2- میوه ها و سبزیجات
میوه و سبزیجات حاوی مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان ها هستند، لذا در بهبود سلامت و بالا بردن کیفیت زندگی شما سهم بسزایی دارند.
در یک بررسی، مشاهده شد که افزایش دو واحد میوه و سبزی در روز، احتمال سلامت عملکردهای اعضاء بدن را 11 درصد افزایش می دهد و افرادی که مقادیر بیشتری از میوه جات و سبزیجات را مصرف می نمایند، سلامت جسمی بهتری دارند.
علاوه بر این میوه جات و سبزیجات به دلیل داشتن فیبرهای غذایی و قندهای پیچیده و عدم نوسانات ناگهانی قند خون، در ایجاد حس مطلوب روانی موثرند.
 
3- غذاهای غنی از سلنیوم
سلنیوم یک ماده معدنی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن فعالیت می کند. اما مواد آنتی اکسیدانی چه نقشی را در ایجاد احساس بهتر و کاهش احساس نامطلوب بر عهده دارند؟
مطالعات اخیر پیشنهاد می کنند که در افراد مسن، استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در مغز باعث افسردگی خفیف تا متوسط می گردد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را می گیرند.
در یک برسی جدید، میزان افسردگی را در افراد مسنی که از مکمل سلنیوم ( 200 میکرو گرم در روز) و دارونما (مکمل بدون سلنیوم) استفاده کرده بودند، ارزیابی نمودند.
آجیل منبع سلنیوم
نتایج این بررسی نشان داد، افرادی که مکمل سلنیوم دریافت کرده بودند دارای سلنیوم بیشتری در جریان خون شان بودند و نشانه های افسردگی در آنها به طور واضحی کاهش پیدا کرد.
لذا سعی نمایید حداقل مقادیر مجاز توصیه شده برای سلنیوم را(55 میکروگرم در روز برای مردان و زنان) روزانه دریافت نمایید.
غلات سبوس دار، منبع عالی ای از سلنیوم هستند و با مصرف غلاتی مانند: جو، نان سبوس دار و برنج قهوه ای، می توانید به راحتی 70 میکروگرم سلنیوم را در روز دریافت نمایید. سایر مواد غذایی غنی از سلنیوم عبارتند از: لوبیا و حبوبات، گوشت های عاری از چربی (مثلا گوشت قرمز بدو چربی و یا مرغ بدون پوست)، شیر و لبنیات کم چرب، آجیل و دانه های خوراکی، غذاهای دریایی و ماهی.
ماهی آزاد
4- ماهی
چندین مطالعه جدید نشان می دهد که اگر زنان و مردان، مقادیر فراوانی ماهی به خصوص ماهی های چرب مثل ماهی آزاد دریا که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، را مصرف نمایند، کمتر در معرض افسردگی قرار دارند.
به نظر می رسد که امگا 3 موجود در ماهی، اثرات مثبتی را در بهبود برخی از نوسانات روحی مثل افسردگی پس از زایمان و ... بر عهده دارد. البته لازم به ذکر است که مواد غذایی حاوی امگا 3 ، به صورت فوری و آنی تاثیر نخواهند کرد.
5- ویتامین D
آیا می دانید که قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، حال شما را بهترمی کند؟ تابش نور خورشید، به ساخت و تنظیم ویتامین D در بدن تان کمک می کند. مطالعات اخیر نشان داده اند که تابش کم و ناکافی نور آفتاب به پوست، با افزایش بروز بیماری های روانی چهارگانه شامل سندرم پیش از قاعدگی(PMS)، اختلالات رفتاری فصلی، اختلالات روانی نامشخص و اختلال عمده افسردگی همراه می باشد.
ویتامین d
پژوهشگران چنین پیشنهاد می کنند که افراد با دریافت حداقل 1000 تا 1200 واحد ویتامین D در روز بهتر می توانند وضعیت روحی- روانی خود را کنترل کنند که البته این مقدار به میزان مشخصی بیشتر از مقادیر پیشنهاد شده (یعنی IU 200 برای بزرگسالان زیر 50 سال ، 400  IU برای بزرگسالان سنین 51 تا 70 سال و IU 600 برای افراد بالای 70 سال )می باشد.
غذاهای کمی هستند که به طور طبیعی حاوی ویتامین D باشند، با این حال، ما می توانیم ویتامین D را از منابع مختلفی مثل قرار گرفتن های کوتاه مدت در معرض تابش نور آفتاب، مکمل های ویتامین D و غذاها تامین کنیم.
منابع غذایی ویتامین D عبارتند از ماهی های چرب، جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ.
ولی منابع عمده ویتامین D در رژیم غذایی، غذاهای غنی شده می باشند، مانند: غلات صبحانه، نان ها، آبمیوه و شیر های غنی شده.

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

10 روش ساده برای افزایش هوش

•کاهش میزان تماشای تلویزیون - میزان تماشای تلویزیون را به حداقل کاهش دهید . تماشای تلویزیون برای بعضی از افراد یک سرگرمی بزرگ محسوب می‌شود و برای آنها به نوعی اعتیاد تبدیل شده است. ولی مشکل بزرگ این است که تماشای تلویزیون امکان استفاده از توانایی‌های ذهنی را در اختیار فرد قرار نمی دهد و به قولی ذهن را به تکاپو نمی‌کشاند.
•این حال درست مانند زمانی است که فرد انرژی کافی برای فعالیت های ورزشی را داشته باشد ولی ماهیچه‌های او ضعیف باشد و او را در انجام فعالیت ها با وجود داشتن انرژی کافی یاری نکنند.
تا به حال دقت کرده اید که پس از تماشای طولانی مدت تلویزیون احساس می کنید بدنتان خشک شده و چشمانتان می سوزد؟ اکنون تصور کنید که برای ذهنتان چه اتفاقی می افتد! محققان توصیه می کنند که در اوقات فراغت مطالعه کتاب، گفتگو با دوستان، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و گردش به مراتب بهتر از تماشای تلویزیون است.
• ورزش به طور منظم - محققان تا امروز فکر می‌کردند که بیشترین عامل در تقویت توانایی ذهنی مطالعه و یادگیری علوم جدید است ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پس از انجام فعالیت منظم ورزشی یک موج انرژی در بدن تولید می‌شود که مهمترین عامل در افزایش تمرکز است.
•مطالعه کتابهای چالش انگیز– اکثر افراد به مطالعه کتاب‌های رمان علاقه مندند ولی محققان نشان داده اند که مطالعه کتاب‌هایی که ذهن افراد را درگیر کند و پس از آن سوال‌های زیادی برای افراد ایجاد شود به تقویت سلولهای خاکستری کمک می‌کند.
•خواب کافی – هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه کمبود خواب میزان حافظه را کاهش دهد. بهترین روش برای دستیابی به خواب کافی زود خوابیدن در شب و زود برخاستن در صبح است.
• دادن فرصت برای واکنش به مسایل – ممکن است پس از شنیدن یک اتفاق هیجان زده شوید، این هیجانات می تواند در قالب شادی، خشم، ناراحتی، ترس یا اضطراب باشد. بنابراین لازم است که پس از برخورد با یک مساله به عنوان اولین قدم به خود یک فرصت کوتاه دهید تا تمام جوانب موضوع را بررسی کنید.
شاید اگر با آرامش موضوعی را تحلیل کنید ببینید آنقدر که فکر می کردید گیج کننده نبوده و ارزش خراب کردن اوقات شما را نداشته است.
•معاشرت با افرادی با تفکرات متفاوت – این کار به شما امکان می‌دهد که تمام جنبه‌های ذهنتان فعال شود. یعنی لازم نیست که تمام دوستانتان از قشر خاصی از اجتماع باشند. شما می‌توانید با یک پزشک، مهندس ، نقاش و نویسنده رمان معاشرت کنید.
•مسافرت به نقاط مختلف دنیا – اگر این امکان برایتان وجود دارد به نقاط مختلف دنیا سفر کنید و با فرهنگ‌های متفاوت آشنا شوید. این فرآیند باعث می شود افق وسیعی از ذهنتان فعال شود که قبلاً از آن بی اطلاع بوده‌اید.
•در ساعاتی از روز تلفن همراه خود را خاموش کنید و به ایمیل های کاری خود پاسخ ندهید – اگر در ساعاتی از روز زمانی را کاملاً به خود اختصاص دهید و با خود به دور از تمام مشکلات خلوت کنید می بینید که میزان حافظه و یادگری شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
•نه گفتن را تمرین کنید – گاهی اوقات به مسایل پیش رو نه بگویید. مطمئن باشید که همیشه زمان و فرصت کافی برای پیشرفت وجود دارد. عجله در انجام کارهای مفید همیشه هم مفید به فایده نیست چراکه استرس پاک‌کن حافظه است و اضطراب دایم برای کارهای مفید و موفقیت آمیز همیشه هم سودمند نیست.
• رعایت تعادل - در همه موارد تعادل را رعایت کنید – نیازی نیست در انجام عوامل مذکور زیاده‌روی کنید. به خاطر داشته باشید که رعایت اعتدال همواره مناسب‌ترین روش است.

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

علت سردردهاي تابستاني چيست؟

به گفته متخصصان طب سنتي عمده علت سردردهاي تابستاني، زيادي ترشح صفراست كه با خوردن تمر هندي و آب انار و شاه‌توت رفع مي‌شود.

براي مصرف شاه‌توت بايد اين ميوه را در ظرفي ريخته و مقداري شكر به آن اضافه كنيد، در آن را بگذاريد و تا صبح در يخچال نگهداري كنيد.

پس از اين كار مشاهده مي‌كنيد كه شاه‌توت‌ها مقداري آب انداخته است و شما بايد آب آن را ناشتا ميل كنيد.

به خاطر داشته باشيد كه آب اين ميوه كبد را پاكسازي مي‌كند و حرارت خون را نيز پايين مي‌آورد.

همچنين مصرف رب انار و زرشك و همچنين آب زرشك در طول روز نيز به رفع سردرد صفرايي كمك مي‌كند.براي مصرف رب انار يك قاشق رب را با يك قاشق چاي‌خوري شكر و مقداري آب خنك مخلوط و ميل كنيد.توجه داشته باشيد كه شربت رب انار بهترين دارو براي صفراست.

بر اساس اين گزارش، در تابستان كه گرماي كبد بالا مي‌رود، سردردهايي از اين قبيل زياد مي‌شود. علت آن‌هم اين است كه بر اثر گرماي كبد، صفراي اضافي در معده ترشح مي‌شود و بخارات آن ايجاد سر درد مي‌كند، بنابراين براي رفع آن بهتر است خوردني‌هاي خنك مصرف شود.

يك نشانه سر دردهاي صفراوي اين است كه از بعد از ظهر شروع و خورشيد هرچه به وسط آسمان نزديك‌ مي‌شود سردردهاي فرد صفراوي هم افزايش مي‌يابد.

نويسنده: EZIO تاريخ: یک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

welcome to my website

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to bazi1.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com